20 Kasım 2010 Cumartesi

El öpmece, öptürmece

Ah be tatil nasıl da bitiverdin bir çırpıda? Özliycez seni anacım.
Dün Elif, komşumuz Osman Bey'i gördü yolda. Osman Bey emekli Ürolog. Tahminen 60 yaşlarında şimdi.
Elif "iyi bayramlar" diyerek eline yapıştı Osman Bey'in, O ise müthiş bir şiddetle elini geri çekti.
Elif şapşaşkın kaldı öylece.
Doğrusu ben de.

"Bir daha sakın kimsenin elini öpme ve kendi elini de kimseye öptürme kızım!" dedi.
"Zillete alıştırıyorsun çocuklarını, bundan vazgeçin" dedi bana da.
"Çocuk elini öpüyor diye yarın o yanlış birşey bile yaptıracak olsa - o büyük - diye karşı çıkamıyor, saygı adına zillet inşa ediliyor beyinlerde" dedi bir de.
Gak guk saygı, maygı dediysem de aslında bir yandan da düşündürdü beni.
Nerden çıktı bu el öpmece işi acaba?
İnsan niye elini öptürür ki? Yani eli öpülen insan acayip mutlu falan mı olur? Yoo ben öyle mutlu falan da olmuyorum hakkaten.
Elif, "ben bir daha bu adama selam bile vermem" diyor, yapma etme kızım fikrini söyledi, desem de kızgın.
Acaba diyorum;
İnsan, anne-baba-abi-abla-dede-nine dışında öpmese el, daha iyi olabilir mi?
Ne bileyim, benim küçüklüğümde el öpmemek saygısızlıktı ve annem bize tembih bile ederdi bir yere giderken.
Osman Bey'in haklı olduğu yer var tabi.
Ama ben sıkıldım be anacım, küçükken öğrendiğim bissürü şeyin yanlış çıkmasından!
Ateşlenirdik, battaniyeye sarmalarlardı, şimdi soğuk duşa sokuyoruz.
Hakeder, dayak yer, it gibi korkardık anamızdan da psikolojimiz falan bozulmazdı valla öyle zırt diye, şimdi ne mümkün ben yazarken korkuyorum şimdi. Oh ne güzel dayak yerken de ben korkuyordum, dayak atacak yaşa geldim gene ben korkuyorum.
(Dayak kelimesinden anladığınız, popoya bir kaç el şaplağı falan anlaşılsın ha, aman derim)
Vesaire vesaire.
Neyse,
Baktım işin içinden çıkamıyorum;
Elif'e "içinden geldiği gibi davran" dedim ve kurtuldum.

4 yorum:

haykırış dedi ki...

Sayın Ecehan,
Ürolog beyefendiye hak vermiyor değilim kendi düşüncesi ile söylemiş asla genele mal edilmemeli..
Bence bu tür davranışlar geleneklerimizden soyutlanmamızı sağlıyor itibar edilmemesi gerek. Bizler yabancı bildiğimiz insanın elini öpmüyoruz ki yakınımızın yada büyüğümüzün elini öperken neden tırsalım ki bir laf vardır "Okşayan elin kıymetini bilmeyenler, tekmeleyen ayağı öperler."
Büyüklerinin elini öperek saygı göstermek neden zillet oluyor onu da anlayabilmiş değilim.
Bence itibar etmeyin derim naçizane..
Biz eskilerimizle var olduk eskilerimizle yaşamaktanda onur duyuyorum.
Sevgi ve saygılarımla

Zennube dedi ki...

osman amcayı ben de en az elif kadar kınadım, çocukların kalbini kırmaya ne gerek var. sana saygı gösteriyor işte...
bu arada canım seni mimledim :))

Newbahar dedi ki...

O an geldi mi, el usul usul öpülsün diye yaklaştımı bana doğru düşünüyorum. '' Bu adam az önce burnunu karıştırmış olabilir mi yahut bu kadın kulaklarını kaşımış olabilir mi, ya heladan çıkp ellerini yıkamadılarsa? heleki sokak ortasında rastlaştıysan eyvah eyvah!''
sevmiyorum, sevmiyorum, sevmiyorum.

laleninbahcesi dedi ki...

Şimdi Osman Amca haklı bu el öpme işine ben çocukluğumdan beri karşıyım az azar işitmedim el öpmüyorum diye ama uslup benim için çok önemli Ecehancım uslup uslup uslup... Osman Amca!da bu yokmuş. Yani ben Elif'i tepkisinde çok haklı buluyorum... Her şeyin bir anlatım tarzı var... Öpüyorum kızlarını ve seni umarım bir gün sanal değil gerçek bir kahvaltıda eşlik ederim size:)

Sevgilerimle