25 Nisan 2012 Çarşamba

Enginar ve Karaciğer

Yerli Bodrum enginarlarımız midelerimizi keyifle doldurmaya başladı.
İzmir'den gelenlerden farkı böyle morcuk morcuk ve daha bi derli toplu olmaları sanki. ;-))


Dokununca bile daha bir organik olduğunu hissediyor yada psikolojinizi bunun öyle olduğuna otomatikman inandırmaya çalışıyorsunuz.


Yazının yazılma sebebi odur ki;
1- Bodrum'da enginar yemeğini havuç-patates-bezelye üçlüsüyle zeytinyağlı ve beyaz olarak pişirirler. Salça ya da domatesin ne sa'sı ne do'su enginarla uzaktan yakından arkadaşlık edemez. ;-)
(Ben her çeşit yaparım. Baklalı, barbun fasulyeli, aklına ne gelirse vs.)
    Ayrıca serçe parmağınızın tırnağı kadar doğranmış kuşbaşı ete, yeşil soğan, pirinç, zeytinyağı ve baharat ekleyerek, iç orta ve kabuk araları dahil şahane etli dolması da yapılır enginarcığımın.

2- Yılda 60 tane enginar yiyen kişinin karaciğeri yenilenirmiş. Öyle inanırız buralarda, deneyin derim. (Denenmiş ve şahane etkisi bizzat test edilmiştir.) Özellikle alkol kullanan biriyseniz, bu muhteşem yiyeceği bol bol tüketmelisiniz.

Gelelim fiyatlara,
Tanesi benim en beğendiklerim 2-2,5 TL. Ama 1 TL'ye kadar da bulunabiliyor buralarda.
Pişirirken de çekmiştim;


Piştikten sonra, resim aklıma geldiğinde artık çok geçti. ;-) Benim sebze özürlü evlatlarım bile parmaklarıyla doya doya yediler, e ben daha ne isterim?
Mutlaka bilinir ama hatırlatmak isterim ki;
- İçeriğindeki kuarsetin, rutin, gallik asit ve sinarin nedeniyle; kanser, kalp hastalığı, karaciğer bozukluğu, yüksek kolesterol ve diyabet gibi birçok sağlık problemine karşı koruma sağlıyor.
Eskiden pazarda dolaşır "bu insanlar deli mi ayol? Et parasına şu bildiğin devedikenini alıp bir de ballandıra ballandıra yiyorlar, ne yazık!" derdim biliyor musunuz? Doğduğum büyüdüğüm şehirde hiç rastlaşmamıştım ve dolayısıyla aile kütüğü yemeklerimizden biri değildide zaten.
Şimdi ise, kendime gülüyorum, tüm enginarlardan özür diliyorum.



14 yorum:

Sevgi dedi ki...

bayılırım ben enginara ya..

laleninbahcesi dedi ki...

Ecehancım siz yaprakları ile mi? pişiriyorsunuz. Ben çanak olarak pişirip içini bezelyelei havuçlu garnitür veya iç baklalı olarak dolduruyorum. Şimdi öğle yemeği niyetine iki taneyi yuttum afiyetle...İstanbul'a çok bol miktarda geldiği için biraz daha ucuza yiyoruz sanki. Bizim enginarcımız senelerdir aynı kişi... Hemen yanımızda soyar, hafif limon sürer, ben de gelir gelmez pişiririm.Mesela dün sekiz tanesini 10 liraya almış kocam. Ve kuzu kuzu diye diye yedim:))

Afiyetler olsun, şifalar olsun...

Ecehan dedi ki...

&Lale Ablacım,
Evet, yani 10 kez pişiriyorsam 9'unu kesinlikle yapraklı pişiriyorum. Çünkü enginarın fayda niyetine yediğimiz tüm içeriği yapraklarında. Ve hepimiz, yapraklarını çanaktan daha lezzetli ve keyifli buluyoruz. Şimdi tam mevsimi olduğundan körpe yaprakları kesinlikle ziyan etmeyip, yapraklı pişirmek lazım diyorum. Denemeni isterim.
öptüm seni.

annemahsustan dedi ki...

Ecehancım, ben de Lale abla gıbı yapıyorum ve yaprakları sert oldugundan sankı yenmeyecekmıs gıbı bı hıs var ıcımde...

Ellerıne saglık, bır kere de boyle deneyecegım...

Ecehan dedi ki...

Aynurcum, buldum da ondan gelebildim zaten keyifle ;-)) Çok teşekkürler.
Ayşegülcüm, Yaprağın da tümünü değil beyaz içli görünen körpe dip kızımlarını keserek alıyorsun zaten. Yoksa tabi yaprağın hepsi yenemez. ;-) Dene.

Elifinelizi dedi ki...

Keşke bende mutfağımda kendisine bir yer açabilsem ama ne mümkünnn .
birde yeşil yapraklarıdamı yemek olmuş bravo doğrusu

Ecehan dedi ki...

&Elif,
Ah bir yedirebilsem sana; haftada 3 kez yapmazsan Ecehan değilim. İnan.

mavii dedi ki...

ecehancım ne güzel enginar bunlar derli toplu tertemiz
burdakiler böyle degil ya:(
bende dolmasını yapıyorum yapmışsındır mutlaka bi önceki yayınmda var ziyaret edersen görebilrisin canım
bir daha ki bende yaprak yerleri yapıcam ama tüyleri pişince nasıl oluyor?

Ecehan dedi ki...

&Mavicim,

Tüyleri iyice temizliyorsun tabi.
Dolmalık hazırlamaktan daha kolay çünkü körpe yapraklı dip kısmı 2.resimde görüldüğü üzere dörde bölüyorum ve böylece kolay kolay temizleniyor tüyler.
Aksi halde, yemek acımsı ve çirkin bir tada bürünüyor, bilirsin.

bilge ve annesi dedi ki...

Ben hala Ankara'da enginar bulamadım desem inanır mısın? Kime sorsam "apla burda gitmiyor" diyorlar, sinir oldum

Ecehan dedi ki...

&Bilge ve annesi
Sanki sahil kentlerine özgü bir sebze bu. Haklısın içlere gidildikçe herkes bihaber, ne yazık.

nihansu dedi ki...

Aslında ben sadece çok içten bir şekilde teşekkür etmek istedim size. Her ne kadar sizi tanımasam da Mamy'imden dolayı tanıyor gibiyim. Ve benim için iyi dileklerinize çok teşekkür ederim.
Sevgiler...

Ecehan dedi ki...

Sevgili Nihan,
Yorumunuzu gördüğümde öyle sevindim ki anlatamam.
Kalpten dualarımda artık hep siz de olacaksınız. Kocayüreklim gibi.
sevgiler

bir kase lezzet dedi ki...

enginarın şifası çok hafife alınmamalı
ellerine sağlık arkadaşım
:)